Blog -
15410
paged,page-template,page-template-blog-large-image,page-template-blog-large-image-php,page,page-id-15410,paged-3,page-paged-3,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-10.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1,vc_responsive

Vilken oerhört korkat fråga tänker du, så klart skulle jag genomföra alla de förändringar som krävdes för att undgå min egen död…det handlar det här inlägget om. Jag har i mitt jobb dagligen förmånen att prata förändringsarbete, det är små och stora förändringar, frågeställningarna är existentiella och detaljerade. Men för några veckor sedan samtalade jag med en uppgiven chef som hade försökt driva igenom en förändring på sitt företag. För att göra en lång historia kort – företaget höll på att gå i konkurs och vissa förändringar var nödvändiga att göra. Ingen i personalen skulle bli av med jobbet i dagsläget...

Fråga Hej! Jag är projektledare och har precis blivit ansvarig för en förändring på mitt jobb. Vi ska implementera ett nytt affärssystem och i samband med det ändra våra arbetssätt ganska drastiskt. I mitt uppdrag ingår även att ansvara för förändringsledning och kommunikation. Nu skulle jag vilja ha tips kring hur jag skapar en bra kommunikation i arbetet. Tack på förhand! /Jenny Experten svarar (Catrin) Hej Jenny! Vad kul och grattis till uppdraget. Vad glad jag blir att ditt uppdrag även innehåller förändringsledning, det kommer öka era chanser att lyckas i arbetet! Min erfarenhet är att hur man väljer att arbeta med kommunikation kring...

Det talas mycket om att företag och organisationer behöver vara duktiga på att leda förändringar. Att ledning och chefer har ett stort ansvar – och så är det tveklöst. Men vilket ansvar har jag som individ och medarbetare? Det handlar den här artikeln om! OM FÖRÄNDRINGAR Vi lever i en föränderlig värld sägs det…stämmer det? Jo, det gör det! Teknikutveckling, globalisering, digitalisering etc gör att utvecklingen inom många områden i samhället går fortare. Vi köper kläder och mat online, sköter all bankkontakt via mobilen, bokar resor själva på nätet, möts av en robot i en kundtjänst osv.. På våra jobb pågår också...

Jag har förmånen att vara ute och föreläsa kring att leda och lyckas med förändringar. Under föreläsningarna blir det ofta spännande och inspirerande samtal med de som är där och lyssnar. Efter varje föreläsning brukar jag ha en frågestund. Den vanligaste frågan (kommer i princip alltid) jag får är: ”Varför tror du att det är så många företag som hela tiden misslyckas med sina förändringsarbeten?” Jag upplever tyvärr att de personer jag möter inte har så bra erfarenheter av förändringsarbete. Det finns en uppgivenhet bakom frågan kring att upplevelserna är mer misslyckade arbeten än lyckade… I början när jag fick frågan så...

Jag har förmånen att vara ute och föreläsa kring att leda och lyckas med förändringar. Under föreläsningarna blir det ofta spännande och inspirerande samtal med de som är där och lyssnar. Efter varje föreläsning brukar jag ha en frågestund. Den vanligaste frågan (kommer i princip alltid) jag får är: ”Varför tror du att det är så många företag som hela tiden misslyckas med sina förändringsarbeten?” Jag upplever tyvärr att de personer jag möter inte har så bra erfarenheter av förändringsarbete. Det finns en uppgivenhet bakom frågan kring att upplevelserna är mer misslyckade arbeten än lyckade… I början när jag fick frågan så...

Fråga: Hej Experterna! Jag började ett nytt jobb som försäljningschef på ett medelstort svensk företag för 8 månader sedan. Nu behöver jag er hjälp med en situation som jag är osäker på hur jag ska hantera. Avdelningen består av 15 medarbetare. Jag blev externt rekryterad av ledningen på företaget för att de ville ha en nytändning inom avdelningen, ett nytt ledarskap och nya idéer in i bolaget. Min företrädare har gått i pension efter nästan 30 år i företaget. Nu till mitt problem. Det har kommit till min kännedom att en mina medarbetare (jag kallar honom Håkan) jobbade väldigt nära den tidigare pensionerade försäljningschefen och...

Är du chef eller ledare? Har ni mycket förändringar på gång? Läs här om vilket ledarskap som passar sig bäst i förändringsarbete! TA ETT DJUPT ANDETAG OCH TÄNK DIG FÖLJANDE SCENARIO: • Alla förändringar vi gör leds av personer som är utbildade, kompetenta och rustade för de utmaningar förändringsarbete innebär • Ledarskapet i våra förändringar präglas av delaktighet, involvering och en miljö där vår personal mår bra och har kul på jobbet trots utmanande förändringar • Ledarskapet präglas av transparens och våra medarbetare upplever att de har all information de behöver Känner ni igen er? – Bra! Då går det troligen bra för er i...

Hej Experterna! Jag har precis bytt jobb och blivit chef för en ganska stor avdelning. Vi har mycket förändringar på gång och jag känner att jag kommer behöva jobba mycket med att stötta mina medarbetare i dem. Jag stötte på begreppet ”förändringsnära ledarskap” häromdagen och blev nyfiken på det. Så min fråga är - ”Hur utvecklar man ett förändringsnära ledarskap? Mvh/Johan Experterna (Daniel) svarar! Hej Johan! En fråga som säkerligen har lika många svar som det finns förändringsledare att svara på frågan. Men för att ge mitt svar på frågan så skulle jag vilja lyfta fram några viktiga delar i ledarskapet som gör att organisationen blir...

I mitt jobb som tidigare chef och nu som förändringsledare har jag ofta fått höra och hör då och då  att chefer och ledare upplever att vissa människor är ”förändringsobenägna”. Jag är kritisk till den uppfattningen och tycker det är att förenkla och generalisera och göra det lätt för sig..  Som om det skulle vara en personlig egenskap som inte går att göra något åt. Låt oss göra upp med den myten en gång för alla – det finns ingen egenskap som heter vare sig förändringsbenägen eller förändringsobenägen. Hur människor reagerar och agerar i förändring handlar om vilka förutsättningar de...

Fråga Hej Fråga experterna! Jag är chef för en funktion i ett mellanstort bolag. Företagets ledningsgrupp har nyligen fattat beslut om en omorganisation. Den innebär att två funktioner slås ihop, en läggs ner och en ny ska byggas upp. Totalt påverkas över 300 medarbetare av förändringen, många kommer byta både chef och kollegor. Nu till mitt problem – ledningsgruppen är sjukt oengagerade i förändringen, de har presenterat den nya organisationen på ett organisationsschema men har inte presenterat någon plan för hur det ska gå till. Vi funktionschefer har fått ett datum när det ska vara klart och förväntas sätta en plan. Då...