Hej Mette – Vad jobbar du med?
Jag är konsult på Frontit i Öresundsregionen inom förändringsledning. Mitt nuvarande uppdrag är på ett globalt företag och förändringen innebär att rulla ut Office 365 till ca 130 000 mottagare.
Vilken är din erfarenhet från att leda förändring?
Jag har jobbat med förändringsledning under senare år och har mer än 10 års erfarenhet inom kommunikation (bland annat från marknadsföring och projektkommunikation). Min bakgrund är tidigare som civilingenjör inom telekom och IT och det är därför extra motiverande för mig om projekten relaterar till en teknisk lösning.
Vilka utmaningar har du stött på?
Generellt har jag sett att det finns en okunskap om vad förändringsledning innebär och vilken nytta det kan ge företag. Så som: möjligheten att lättare och snabbare nå sina uppsatta mål och att förändringsledning positivt påverkar ROI genom att fler jobbar enligt det nya sättet tidigare. En annan vanlig utmaning är insikten som uppstår när individen (både chefer och medarbetare) själva inser att de behöver bidra med arbete i förändringen. Dvs att det inte bara är en separat grupp inom företaget som jobbar med förändring. Förändringsledaren bör fokusera på att facilitera och stötta organisationen att utföra förändringen. Dels för att förändringen ska bli bestående och dels för att bygga upp kunskapen om förändringsledning inom organisationen.
Vad skulle du säga är viktiga framgångsfaktorer för att lyckas med förändringar?
Det är många faktorer som ska samspela för en bra förändring. Men för att välja några:
1) Aktiv sponsor av projektet (förändringen) som förstår sin roll och hur viktig den är för en lyckad förändring
2) Att inkludera användare i organisationen med arbetet relaterat till förändringen ( t ex i en eventuell design fas och arbetet som följer efter det). Genom att inkludera skapar man ett större engagemang.
3) ”Seeing is believing” – visa vad som kommer om möjligt, om förändringen t ex innebär ett nytt IT-system, satsa på en demo för användarna tidigt. Min erfarenhet är att det minskar viss typ av motstånd hos mottagarna och förändringen blir därmed också mer konkret.
4) Kommunikation, 5-7 ggr brukar man säga att man behöver repetera sitt budskap. Viktigt är också att mäta och följa upp hur man uppfattar det som kommuniceras ut samt vart individen befinner sig i sin förändringsresa. Detta kan bland annat vi på Frontit stötta företag med genom olika analyser, intervjuer etc.
Tack Mette för att du delade med dig av dina erfarenheter!